Vad har heroin, margarin och grammofon gemensamt?
pusha.se - 11 apr 2014 av murtlest i infotainment, juridik, varumärke m fl
Det finns en sak som orden heroin, margarin, grammofon, dynamit, insulin, biograf, freon, termos, vespa, galon, plexiglas, mack och parkett har gemensamt. Kan du gissa vad? Dessa ord är alla exempel på döda, eller degenererade, varumärken.
Om ett varumärke är så etablerat att det börjar användas av allmänheten som benämning på en produkt, oavsett vilket varumärke produkten egentligen har, så kan varumärket förlora sin status som varumärke.
Detta har hänt bland annat för orden ovan som tidigare var varumärken. Några fler exempel på döda varumärken är:
- Nylon
- Linoleum
- Fotogen
- Eau-de-Cologne
- Trampolin
- Vaselin
Det är p.g.a. risken för detta som Google försöker motverka att folk säger "googla" när de pratar om att "söka på internet". Några varumärken som ligger i riskzonen för att dö är:
- Keso
- Lypsyl
- Permobil
- Jacuzzi
- Frisbee
- Filofax
- Festis
- Googla
- Bankomat
- Alvedon
- Masonit
- Bostongurka
Ordet "bostongurka" registrerades som varumärke 1979 och ägs av "Procordia Food AB". 1999 började dock Björnekulla att sälja en gurkmix som även den hade ordet bostongurka på etiketten. Detta ledde till en lång rättstvist som dock aldrig fick något slut då företagen löste striden genom förlikning. Den senaste domen gav Procordia rätt vilket innebär att varumärket fortfarande är skyddat. Björnekulla ändrade namnet på etiketten till "hackad gurka".
Källor: Wikipedia: varumärkesord, Wikipedia: Bostongurka