Tåget som aldrig stannar
youtube.com - 19 apr 2010 av Robert i innovation, teknik, japan m fl
Ett kinesiskt koncept för ett tåg som bara blåser på för att spara tid och energi.
youtube.com - 19 apr 2010 av Robert i innovation, teknik, japan m fl
Ett kinesiskt koncept för ett tåg som bara blåser på för att spara tid och energi.
maximac.se - 31 dec 2010 av Robert i apple, television, draknästet m fl
En skön fejkvideo där man langat in Steve Jobs och hans iPad i TV-programmet Draknästet.
youtube.com - 8 aug 2011 av Robert i innovation, video, teknik
Ett kopparrör och en magnet bildar något av en antigravitationsapparat.
youtube.com - 25 dec 2010 av Robert i öl, dryck, innovation m fl
Får det lov att vara en tvärtomöl?
youtube.com - 15 dec 2007 av murtlest i coolt, tåg, teknik m fl
Ett tåg som kör på ett helt snötäckt spår.
youtube.com - 21 feb 2011 av murtlest i skugga, samuraj, digitalt m fl
En samuraj i en japansk teater slåss mot digitala skuggor.
youtube.com - 14 jun 2011 av Robert i maskin, mat, teknik m fl
En handhållen apparat som på ett smått otroligt sätt plockar upp ketchup och annat kladd.
youtube.com - 18 nov 2010 av Robert i bilar, japan, teknik m fl
Skön reklam från den japanska biltillverkaren Subaru.
svd.se - 17 aug 2010 av Robert i internet, energi, datorer m fl
Högtflygande planer San Francisco-baserade Hug Energy har bara drygt ett halvår på nacken, men dess kommande webbtjänst WePowerDown förutspås redan bli en tungviktare ino... Läs mer »
svd.se - 3 maj 2010 av nissewangstedt i kärnkraft, energi, politik m fl
Sverige bör satsa på att delta i forskningen om den nya generationens kärnkraft som kan drivas med dagens kärnavfall. Det skriver professorer som ingår i Kungliga Vetensk... Läs mer »
En sajt där medlemmarna bestämmer innehållet genom att posta och pusha (rösta på) länkar.
Bli medlem eller läs mer.
© 2017 Pusha
Av pxl den 19 april 2010 Rapportera
Smart och kul idé. Men går inte Tokyo under den dagen tåget går sönder och måste tas in gör lagning om man är van vid att det _alltid_ går?
Av Robert den 19 april 2010 Rapportera
Inte för en plikttrogen japan. Då promenerar man eller så tar tar man taxi eller cykel :)
Av murtlest den 19 april 2010 Rapportera
Jag hajjar inte riktigt. Man har alltså byggt ett lager räls till över det gamla? När det vanliga tåget kommer så ser det ut som detta minitåg dras med lite av det vanliga tågets fart?
Av murtlest den 19 april 2010 Rapportera
Eller jaha nu förstår jag. Man får gå upp till övervåningen om man vill gå av på en station. Huvudtåget blåser bara på. Smart!
Av koff den 19 april 2010 Rapportera
Känns lite livsfarligt - men å andra sidan så bevittnade jag ju själv hur lokföraren bara stängde dörrarna framför näsan på de som hade 2-3 meter kvar till dörren för att åka iväg på exakt utsatt tid. Japaner lär sig att vara i tid helt enkelt.
Av murtlest den 19 april 2010 Rapportera
Hur långt är ett tåg? Känns som det kommer vara en extrem acceleration när den lilla vagnen måste komma upp i typ 300km/h på 50 meter eller hur långt tåget kan vara.
Av Patello den 19 april 2010 Rapportera
Men hur tar man sig mellan huvudtåget och övervåningen? Det känns inte helt säkert det där måste jag säga ^^
Av Hallonkaka den 19 april 2010 Rapportera
Det är inte Japanskt, det är kinesiskt... står ju till och med i klippet.
Av newtoon den 19 april 2010 Rapportera
Hur smart som helst! Det här är verkligen hållbar utveckling av tekniken.
Av U-Nas den 19 april 2010 Rapportera
Jävlar vad smart. Undrar om det går att bygga på ett säkert sätt.
Av totjoj den 19 april 2010 Rapportera
Jag hade faktiskt en liknande idé för ett antal år sedan, men den var inte riktigt lika förfinad. I mitt case så låg stationen en bit ifrån perrongen och dockade av/plockade upp stationsvagnar på sidan.
Det här konceptet ser dock ut att fungera kanondåligt om vagnen som skall lämnas av inte dockar av ordentligt...
Av totjoj den 19 april 2010 Rapportera
Just det, mitt koncept innehöll också fjäderanordning för att accellerera stationsvagnen, som spändes vid inbromsningen. Vilket skulle kunna bytas ut mot ett elektriskt dito (Prius / KERS)
Av Robert den 19 april 2010 Rapportera
@Hallonkaka: Sorry, jag har redigerat pushen nu.
@totjoj: Coolt! :)
Av murtlest den 19 april 2010 Rapportera
@totjoj: Coolt! Hade du någon seriös plan på att sälja in idén?
Detta koncept är ju väldigt farligt om en person skulle befinna sig mellan övre och undra vagnen när den dockar/släpper. Man måste förlita sig helt på tekniken vilket är lite läskigt. Å andra sidan litar man ju ganska mycket på tekniken med dagens tåg också, två tåg kan ju frontalkrocka vilket är ungefär lika illa, om inte värre, när vagnen släpper kan ju max 1-3 pers bli avklippta medan en frontalkrock förmodligen innebär att åtminstone 20 personer omkommer.
Av U-Nas den 20 april 2010 Rapportera
Det där med att folk kan bli avklippta går ju att lösa genom att man inte får/kan använda trappan till ovanvåningen säg 5 minuter innan stationen passeras. Men ja, fallerar tekniken där så är det väl lika farligt som om en hiss trillar ner.
Av murtlest den 20 april 2010 Rapportera
Jo självklart får man ha massor av förbud och tekniska lösningar för att förhindra att det går att befinna sig mitt emellan. Men teknik har ju en förmåga att inte fungera ibland. Om en bilmotor går sönder så händer ju inte så mycket eftersom bilen bara kör långsammare och långsammare medan det här slutar i katastrof. Men som du säger så är ju en hiss också farlig. Finns massor av farliga saker när jag tänker efter. Flygplan o.s.v.
Av ADHD-MEDICIN den 20 april 2010 (redigerad den 20 apr 2010) Rapportera
eller snyggt jobbat kan man också kan säga. (hmm, noterar att kinesiska tecken inte fungerar här)
Av U-Nas den 20 april 2010 Rapportera
@murtlest: Absolut, men om du tänker dig att muttrarna som håller ett bildäck lossnar så är det självklart en potentiell katastrof bara där.
Mycket kan fallera absolut, men nu verkar väl detta särskilt farligt eftersom OM det fallerar så har vi förvandlat säg 3 människor till 6 människor. Och det händer ju inte så ofta när teknik fallerar i vår vardag idag.