Se sidan i fullversion.

En bra länkstrategi i 6 enkla steg

pusha.se - 7 dagar sedan av i digital marknadsföri, marknadsföring, sökmotoroptimering m fl

Skaffa länkar genom en bra länkstrategi: 6 enkla steg

Länkar är viktiga för SEO. Och länkuppbyggnad borde därför vara en självklar del del av din holistiska SEO-strategi. Men viktigast av allt är att länkbyggnad ska vara en del av din tillväxtstrategi. Länkar ska hjälpa till att generera trafik till din webbplats direkt. 

I det här inlägget beskriver jag sex viktiga steg för en framgångsrik länkstrategi, det holistiska SEO-sättet. Länkar som en del av din tillväxtstrategi Länkar hjälper dina sidor att ranka högre i Googles sökresultat, det här inlägget förklarar varför. Det är dock inte det enda som länkar gör. Bra länkar hjälper också till att få mer (referral) trafik till din webbplats. När du planerar din länkstrategi är det bra att komma ihåg: anledningen till att länkarna uppfanns var för att skicka dig/mig till sidor du kanske tycker om. Använd länkbyggnad som en strategi för tillväxten av din webbplats och placera länkar på webbplatser som faktiskt genererar trafik till din egen webbplats 
De sex viktigaste stegen i en framgångsrik länkstrategi: 
  • Lär känna din målgrupp 
  • Skapa en lista över webbplatser som tilltalar din önskade publik 
  • Skriv fantastiskt innehåll 
  • Matcha innehåll till webbplatser 
  • Kontakta webbplatsägare 
  • Använd sociala medier för att förstärka ditt innehåll 


  • Steg 1. Lär känna din målgrupp
    Om du vill att dina besökare eller din målgrupp ska växa måste du ta reda på hur du kan expandera din räckvidd eller hur du hittar en ny målgrupp. Du borde därför veta två saker: vem är min målgrupp just nu och hur ser min ideala målgrupp ut? På Buzzle.se började vi till exempel med en målgrupp som huvudsakligen bestod av (webb) byråer, men vi strävar efter att nå en målgrupp som består av en mer allmän grupp (samtidigt som vi behåller vår första publik). Vi anpassade vårt innehåll till den här nya gruppen människor, men för att nå dessa “nya” målgrupper var länkar från andra webbplatser till vårt nya (mindre nördiga) innehåll också viktiga. Du borde göra lite research för att lära känna din målgrupp. 

    Steg 2: Skapa en lista över webbplatser som tilltalar din önskade målgrupp 

    Om du har en tydlig bild av din nuvarande och önskade målgrupp i åtanke kan du göra en lista över webbplatser som kan hjälpa dig att nå din nya målgrupp. Hitta de webbplatser som redan tilltalar din önskade publik. Länkar från dessa webbplatser kan hjälpa dig att nå din nya målgrupp.


    Steg 3: Skriv fantastiskt innehåll 

    För att få andra webbplatser att länka till ditt innehåll måste ditt innehåll helt enkelt vara fantastiskt. Och ännu viktigare, det borde tilltala den publiken eller målgruppen som du strävar efter att göra dina läsare eller kunder. Se till att dina artiklar är välstrukturerad och snyggt skrivna.  


    Steg 4: Matcha innehåll till webbplatser 

    Om du har skrivit ett fantastiskt blogginlägg borde du dyka in i listan som du gjorde som en del av din tillväxtstrategi (steg 2). Välj webbplatser från den listan som eventuellt kan länka till artikeln du har skrivit. Om du har använt en long tail sökordsmetod (skrivit om små och nischämnen) kommer antalet webbplatser som är lämpliga att länka till ditt blogginlägg vara liten. 

    Ansträng dig för att hitta de webbplatser som verkligen passar det specifika ämnet i ditt blogginlägg eller artikeln. Dessa webbplatser kommer förmodligen vara väldigt måna om att länka, eftersom ditt blogginlägg passar deras innehåll. Ännu viktigare är att besökare som kommer till din webbplats från den här länken verkligen kommer att vara intresserade av ämnet för din artikel (vilket ger chanserna för konvertering och återkommande besök mycket högre). 

    Steg 5: Nå ut som en del av din länkstrategi 

    Om du verkligen har gjort en insats både för att skriva innehåll och att hitta webbplatser som passar innehållet i din artikel, bör du kontakta den webbplats du vill länka till din webbplats. Berätta för dem om innehållet eller produkten och be dem om att skriva om det och länka till det. De flesta kommer gärna skriva om din produkt om det innebär att de får den gratis! Du kan använda e-post, men i många fall är LinkedIn eller till och med ett telefonsamtal ett bra sätt att kontakta människor också. Se till att du når ut på ett personligt sätt, aldrig skicka ut automatiserade e-postmeddelanden. 


    Steg 6: Använd sociala medier! 
    Om ditt innehåll är “original” och välstrukturerat kan du nå nya publikgrupper (och få länkar) genom att använda sociala medier. Se till att du skriver ett inlägg på LinkedIn om din blogg, kanske skicka några meddelanden till specifika personer som du tror kanske gillar din artikel. Facebook är också ett bra sätt att få exponering för dina artiklar (kanske … även boosta det lite?). Är det många som gillar, kommenterar och delar ditt inlägg lär du också få några länkar av det. 
    Slutsats: länkbyggnad är en tillväxtstrategi En framgångsrik länkstrategi bör alltid vara inriktad på att få en ny, eftertraktad publik till din webbplats. En (välkommen) bieffekt kommer då att bli en högre ranking i Google. Så länge du överväger länkbyggnad som ett sätt att nå ut på andra webbplatser för att få fler besökare från den webbplatsen, gör du det på rätt sätt. 

    span class="EOP SCXW90281251 BCX0" data-ccp-props="{"201341983":0,"335559739":160,"335559740":259}" style="margin: 0px; padding: 0px; user-select: text; -webkit-user-drag: none; -webkit-tap-h

    2 Pusha

    Google uppdaterar algoritmen för sökresultat

    abatopia.se - 25 feb 2011 av donatien i sökresultat, internet, marknadsföring m fl

    En massiv förändring i hur Google värderar sidor i sina sökresultat har rullats ut i USA. Andra marknader, Sverige säkerligen inkluderat, är på väg inom en snar framtid. ... Läs mer »

    28 Pusha

    5 tips - så får du din länk het på Pusha

    pengarinternet.se - 13 apr 2011 av hakanedq i seo, pusha, sökmotoroptimering m fl

    5 tips på hur du ökar chanserna för att få en het länk på Pusha (och varför det är bra)

    36 Pusha

    Så får du 10 000 nya besökare till din blogg

    affiliatenytt.se - 17 jul 2011 av ducedo i blogg, seo, sökmotoroptimering m fl

    Där finns en avgörande skillnad som bestämmer om ditt nästa blogginlägg får 2000 eller 12000 besökare - nämligen ordvalet. Skulle du valt "vackra klänningar" eller "snygg... Läs mer »

    13 Pusha

    Vill du synas på Google? (artiklar om SEO)

    musikpromotiononline.se - 4 mar 2011 av JohnnyRiot i google, seo, sökmotorer m fl

    Har sammanställt de allra bästa artiklarna som jag har hittat på nätet om sökmotoroptimering.

    8 Pusha

    5 anledningar för att använda Twingly på din blogg

    thomasdesign.se - 14 apr 2011 av thodah i teknik, internet, sökmotoroptimering m fl

    Twingly är en Svensk tjänst som låter dig länka till stora sidors artiklar i dina blogginlägg och sedan pinga till Twingly för att få en länk till ditt inlägg i sidans ar... Läs mer »

    5 Pusha

    Google Farmer Update på väg mot Sverige

    abatopia.se - 5 mar 2011 av donatien i teknik, marknadsföring, sökmotoroptimering m fl

    Vilka svenska sajter är i farozonen när den senaste Googleuppdateringen ("Farmer Update" eller "Panda") slår till mot resten av världen? Aboutus.org tappade över fem milj... Läs mer »

    21 Pusha

    19 svenska sajter om sökmotoroptimering

    blogg.tkj.se - 4 nov 2012 av tkj i internet, teknik, sökmotoroptimering m fl

    En samling länkar till svenska sajter om sökmotoroptimering!

    8 Pusha

    Så fungerar den nya sökbranschen

    idg.se - 13 jan 2010 av Web_biz i samhälle, teknik, internet m fl

    Den tidigare skandaltyngda SEO-branschen har tagit sig förbi barnsjukdomarna och är snart en lika självklar del av marknadskommunikationen som reklam och pr.

    4 Pusha

    OS-medaljören porr- spammar på fritiden

    metro.se - 18 feb 2010 av Web_biz i porr, guld, e-post m fl

    Han tog guld i förra OS och nu silver i Vancouver. Men ingen hurrar för spammaren.

    32 Pusha

    Studie i Sökmotoroptimering

    websimon.se - 3 aug 2010 av gbgsiry i seo, sökmotoroptimering

    Ett inlägg om en studie i sökmotoroptimering från ett konkret exempel som jag jobbat med de senaste två månaderna

    6 Pusha

    Pusha körs i molnet hos ipeer

    Vad är Pusha?

    En sajt där medlemmarna bestämmer innehållet genom att posta och pusha (rösta på) länkar.

    Bli medlem eller läs mer.

    Roligt innehåll på andra sajter